7 dingen die de meeste mensen niet weten over slaapmaskers

Slaapmasker

Een belangrijke storende factor is licht, en een slaapmasker helpt daarbij. Helaas hebben slaapmaskers vaak een zeer slechte reputatie, worden ze ’s nachts als vervelend ervaren en hebben ze “hoe dan ook geen zin”.

Melatonine en het biologische slaapmasker

Melatonine is het belangrijkste hormoon dat ervoor zorgt dat we goed, diep en de hele nacht slapen. Het komt onder andere vrij in de hersenen en regelt ons dag-nachtritme. Maar melatonine is fotofoob, omdat de productie onmiddellijk stopt wanneer het ’s nachts aan licht wordt blootgesteld – dus je moet het licht nooit aandoen als je’ s nachts opstaat. Het licht maakt het veel moeilijker om weer in slaap te vallen.

De zomerzon en de melatonine

De productie wordt eerder in de zomer onderbroken als de eerste zonnestralen door het raam schijnen. Er zijn hier meerdere opties. Of je verandert je slaapkamer in een donkere kamer, of je gebruikt andere middelen om te zorgen voor voldoende duisternis en een constante aanmaak van melatonine.

Het slaapmasker is de kleinste slaaptherapie met de minste bijwerkingen

Het slaapmasker kan een heel stuk herwonnen slaapcomfort betekenen. Voor degenen die slecht slapen, kan een beetje stof een grote overwinning zijn.

Het masker kan door iedereen worden gebruikt. Veelvoorkomende reden: men heeft het gevoel dat de slaap wordt verstoord of zelfs onderbroken door licht. Maar er zijn ook beroepsgroepen die baat kunnen hebben bij dergelijke slaapmaskers en de daarmee gepaard gaande duisternis.

Ploegwerkers

Mensen die veel tijd in vliegtuigen doorbrengen, kunnen profiteren van de duisternis, of het nu voor een snel dutje is of voor een ongestoorde nachtrust tijdens een nachtvlucht. Natuurlijk kan het ook een grote hulp zijn op lange treinreizen.

Overzicht slaapmaskers

Als je een slaapmasker wilt proberen, hoef je gelukkig niet diep in je broekzak te graven. Toch moet men zich er natuurlijk van bewust zijn dat het goedkoopste slaapmasker ook het minste draagcomfort biedt. Er zijn slaapmaskers met gelpads (maar weinigen gebruiken ze), gemaakt van zijde, katoen, fleece en tenslotte ook slaapmaskers met lavendel of andere kruidenvullingen.

Kijk bijvoorbeeld op slaapmasker.com waar je een grote keuze van verschillende modellen kunt vinden.

Waar moet je op letten in je slaapmasker:

Goederen vrij van schadelijke stoffen: Je ogen zijn hoe je de wereld ziet. Soms is de beste stofnorm de “Global Organic Textile Standard (GOTS)” – dit geldt voor de grondstof en de kleur. Zorgvuldige verwerking: zodat niets drukt, zelfs als u de slaaphouding verandert. We bewegen tot 37 keer per nacht terwijl we slapen. Geen rimpels: Deze kunnen op de tere huid rond de ogen drukken. Een slaapmasker moet je immers helpen om je jeugdigheid te behouden!

Waar moet je op letten in je slaapmasker:

  • Goederen vrij van schadelijke stoffen: Je ogen zijn hoe je de wereld ziet. Soms is de beste stofnorm de “Global Organic Textile Standard (GOTS)” – dit geldt voor de grondstof en de kleur.
  • Zorgvuldige verwerking: zodat er niets drukt, zelfs als u de slaaphouding verandert. We bewegen tot 37 keer per nacht terwijl we slapen.
  • Geen rimpels: Deze kunnen op de tere huid rond de ogen drukken. Een slaapmasker moet je immers helpen om je jeugdigheid te behouden!
  • De neus moet vrij zijn! – Ze mag niet op de TCM en triggerpoints drukken.
  • Wasbaarheid: Het slaapmasker moet wasbaar zijn. Je gezicht is je visitekaartje – jij zorgt ervoor. Daarom moet het slaapmasker regelmatig worden gewassen. We zweten elke nacht, hebben nachtcrème op ons gezicht en onze ogen maken zich ’s nachts schoon. De celdeling is 9 keer sneller tijdens de slaap dan wanneer je wakker bent.
  • Maatschappelijke verantwoordelijkheid: voor een goede nachtrust mag het slaapmasker niet door kinderen worden gemaakt en mag het niet onder uitbuitingsomstandigheden worden vervaardigd. Slaapmaskers kunnen helpen om de slaap effectief te verbeteren, maar afhankelijk van de drager kan het een andere tijd duren voordat je eraan gewend bent. Gun je masker en jezelf een paar dagen of nachten!

Verduister slaapmasker of kamer

Waarom zo’n slaapmasker? Ik kan nog steeds de jaloezieën sluiten of zware gordijnen voor de ramen hangen! Het grote nadeel is dat het aan de ene kant duurder is als je niet al de juiste gordijnstof of zelfs jaloezieën op het huis of appartement hebt. Wat veel belangrijker is: volledig gesloten rolgordijnen of gordijnen laten ondanks het gekantelde raam nauwelijks frisse lucht en dus zuurstof de kamer binnen. Met een slaapmasker heb je een mooie, lichte, lichte slaapkamer en ’s nachts frisse lucht. Dankzij het slaapmasker zorgt de rustgevende duisternis voor een goede nachtrust.

7 dingen die de meeste mensen niet weten over slaapmaskers
Schuiven naar boven